Algemene Beschouwingen VVD Noord-Beveland, 3 november 2022

Algemene Beschouwingen VVD Noord-Beveland

3 november 2022.

We merken dat we een roerig jaar achter de rug hebben. Een jaar waarin het woord crisis met hoofdletters geschreven kan worden. Bij het voordagen van deze algemene beschouwing in onze gemeente woedt - op slechts 1.875 kilometer afstand - al ruim acht maanden een vreselijke oorlog. Een oorlog welke grote gevolgen heeft op het land en de mensen daar. Ook op ons eiland merken we de gevolgen van deze vreselijke oorlog. Onze gemeente doet er daarbij alles aan om mensen vanuit Oekraïne, op de schaal van wat ons eiland aankan, op te vangen en te voorzien van alle mogelijke voorzieningen die onze gemeente te bieden heeft. Een taalklas, de bemiddeling in huisvesting en het zijn van intercedent tussen werkgevers en werkzoekenden. Onze fractie is dankbaar voor de inzet van ons gemeentelijk apparaat alsmede van onze burgemeester die in korte tijd veel zaken hebben moeten optuigen en de vertaling hebben moeten maken naar gemeentelijk beleid. Mede door de situatie in Oekraïne zien we de gasprijzen door het plafond schieten, waar ook onze Noord-Bevelandse inwoners de financiële gevolgen van merken. Een aangenomen motie zorgde ervoor dat het plafond van de energietoeslag werd opgeschroefd van 120% naar 130%. Dat geeft voor een aantal inwoners op ons eiland wat lucht.

Zorg voor onze medemens

Naast dit alles zien we dat de samenleving ook nog steeds op haar hoede moet zijn voor het coronavirus. Het virus zorgde de afgelopen jaren ook voor veel eenzaamheid. Niet alleen onder onze oudere inwoners maar zeer zeker ook onder de jongeren in onze samenleving. We vragen het college om aandacht te blijven houden en waar mogelijk een beleid over eenzaamheid te maken. We moeten voorkomen dat mensen, jong óf oud, in een sociaal isolement raken en daardoor niet meer de weg vooruit weten te vinden.

Landbouw en natuur

En natuurlijk zijn we niet vergeten dat in onze plattelandsgemeente met vol ongeloof gekeken werd naar het geproduceerde stikstofkaartje van VVD minister van der Wal, waarmee we als Noord-Bevelandse VVD afdeling niet blij waren. Het resulteerde in een boerenprotestactie van ongekende Noord-Bevelandse omvang, die wij als lokale VVD partij begrepen en volledig ondersteunde. Kritisch zullen we daarbij de Tweede Kamer blijven volgen en onze zorgen blijven uiten richting Den Haag wanneer nodig. Dat er wat moet gebeuren op het vlak van natuur en milieu is evident. We steunen innovatieve projecten zoals de proeven met zoetwaterbassins op ons eiland. Hierdoor kunnen we in droge tijden onze gewassen voorzien van voldoende water. Om uitvoering te geven aan dergelijke projecten verzoeken we de nieuwe portefeuillehouder financiën om verdere invulling te geven aan het door de VVD ingediende amendement van vorig jaar omtrent het klimaatfonds.

2023 en daarna

Naast alle (wereld)problematieken moeten we met elkaar ook kijken naar de uitdagingen in het leven. Als VVD fractie willen we ons daarbij komend jaar inzetten om de inwoners van Noord-Beveland zo goed mogelijk van dienst te zijn. Noord-Beveland is goed, maar samen kunnen we ervoor zorgen dat het nog beter kan worden. Wat daar zeker bij helpt, is de begroting die we vanavond behandelen. Als VVD kunnen we dan ook instemmen met het voorliggende begrotingsvoorstel. Het voorkomt dat de lasten van onze Noord-Bevelandse inwoners stijgen. Niet alleen onze inwoners maar ook sommige lokale ondernemers en verenigingen komen in zwaarder weer door de energiecrisis. Wij zullen ook hen zeker niet vergeten. De VVD zal het initiatief nemen om een motie in te dienen voor het treffen van een steunregeling en zo de hoge lasten te kunnen verlagen, waarbij andere partijen van harte worden uitgenodigd deze mede te onderschrijven. We hebben een mooie, sluitende begroting met een behoorlijk overschot. Geld wat we op een later moment als raad in gaan zetten om ons eiland nog beter en mooier te maken. Daarbij vinden we wel dat we verantwoord moeten omgaan met deze gelden en hierover vooraf goed moeten communiceren met onze inwoners. Deze wensen zijn vertaald in het raadspuntenprogramma waarin we verschillende keuzes hebben gemaakt.

Wonen

Onze ambitie om meer woningen te bouwen op Noord-Beveland komt terug in ons raadspuntenprogramma. De VVD wil inzetten op voldoende woningen voor jong en oud, passend bij de schaal van het dorp. Het aantal van 200 nieuwe woningen in deze raadsperiode vinden wij daarbij reëel. Daarmee creëren we doorstroom, proberen we jongeren aan onze gemeente verbonden te houden en maken we dat we de leefbaarheid in onze kernen op peil houden. We roepen het college dan ook op om de strategische grondpositie op peil te houden zodat er ook voldoende gronden zijn waarop gebouwd kan worden. Daarnaast denken we dat het interessant kan zijn om te onderzoeken waar onze jongere inwoners nu interesse in hebben. We kwantificeren aantallen en maken daarmee doelgerichte plannen. Naast de nieuw te bouwen woningen zullen er wat de VVD betreft stevige prestatie afspraken gemaakt moeten worden met de woningcorporatie. We denken daarbij aan het moderniseren en energiezuiniger maken van huidige huurwoningen. Ook dat is wat ons betreft niet iets wat op de lange baan geschoven moet worden. Mensen die een woning huren moeten in een energiezuinige woning kunnen wonen.

Veiligheid

Niet alleen energieneutraal maar ook veilig wonen moet hoog op de agenda staan en als we het over veiligheid hebben dan blijft de VVD benadrukken dat de capaciteit van de politie ons ernstige zorgen baart. Al vaker is aangegeven dat wat ons betreft de formatie van onze wijkagent zou kunnen worden verruimd. Als de veiligheid in het geding is wil je gewoon dat de politie er is. Extra formatie zou kunnen bijdragen aan extra slagkracht richting onze wijkagent waardoor deze nog beter zichtbaar kan zijn op ons eiland. Ook voor onze brandweervrijwilligers blijft de VVD aandacht vragen. We zien dat de inzet van deze mannen en vrouwen veel vraagt in hun vrije tijd. Om de onderlinge samenwerking tussen de korpsen nog beter te optimaliseren zou het wellicht een idee zijn om een ‘eilandelijke bindingsavond’ te faciliteren in samenspraak met onze brandweervrijwilligers. Daarmee kunnen we onze waardering uitspreken richting deze mensen en blijven we als gemeente naast de Veiligheidsregio Zeeland ook voeling houden met onze mensen hier. Tot slot zouden we graag inzetten op meer aandacht voor het Hart-veilig-wonen. We verzoeken het college te onderzoeken of het aantal defibrillators op ons eiland nog volstaat. Een coördinerende rol vanuit de gemeente zou wat ons betreft prima passen en goed hand in hand kunnen gaan met de stichting Hart-veilig-wonen. Ook de nazorg, scholing en onderlinge communicatie is wat ons betreft een punt van aandacht. Hierin kunnen we als kleine gemeente het verschil maken als we dit op een goede manier inrichten.

Bereikbaarheid

Dan tot slot voorzitter; de bereikbaarheid van ons eiland. Onze mooie kernen moeten goed en veilig bereikbaar zijn of blijven. Met de auto, de fiets en het openbaar vervoer. In die laatste lag de afgelopen maanden raadsbreed onze zorg, met name betreffende de bereikbaarheid voor onze scholieren. We vragen het college dan ook om hier continue aandacht voor te blijven vragen richting provincie en uitvoerende instanties.

Noord-Beveland, nog mooier!

Terugblikkend op het begrotingsproces kunnen we concluderen dat de raad samen met onze ambtenaren, de wethouder financiën en onze burgemeester de begroting voor dit jaar hebben opgemaakt, beleidsarm maar met voldoende ambitie voor de toekomst. Wij danken iedereen voor de fijne samenwerking en kijken uit naar een nog mooier Noord-Beveland.

Namens VVD Noord-Beveland,

Jasper Lokerse en Robert Mast