VVD Noord-Beveland maakt zich ernstig zorgen over leefbaarheid in kleine kernen door uitblijvend perspectief voor lokale ondernemers.

VVD Noord-Beveland maakt zich ernstig zorgen. Noord-Beveland, 12 januari 2022

Geachte leden van de Tweede Kamer, beste landelijke VVD collega’s,

De gemeente Noord-Beveland is één van de Zeeuwse eilanden om van te houden. Een eiland dat in de zomermaanden bruist, bloeit en floreert. Inwoners gaan hand in hand met toeristen uit binnen- en buitenland. “Ons” eiland heeft dan ook het nodige te bieden. Niet alleen rust, ruimte en natuur maar ook op het gebied van voorzieningen doet onze gemeente het uitstekend, mede ingegeven door keihard werkende ondernemers. U begrijpt: daar zijn wij als lokale VVD erg trots op.

De afgelopen twee jaar is het voor onze ondernemers, net als voor elke andere ondernemer, een grote uitdaging geweest om het hoofd boven water te houden tijdens deze verschrikkelijke COVID pandemie. Toch zien we dat ondernemers van een relatief kleine gemeente zoals de onze veerkrachtig zijn en dat het steeds gelukt is om ons zo goed als mogelijk is aan de voorgeschreven COVID maatregelen te houden. Dit resulteerde in hele lage besmettingsaantallen. Iets waar we vooral dankbaar voor zijn.

Wanneer wij als VVD fractie kijken naar het COVID dashboard van de Rijksoverheid zien we dat het gemiddeld aantal positief geteste mensen over de afgelopen zeven dagen vier personen bedraagt. Op dinsdag 11 januari zijn er zes positieve tests gemeld op een inwonersaantal van 7.581 inwoners. Toch houden winkels, restaurants en dienstverlenende bedrijven netjes hun deuren gesloten zoals voorgeschreven.

Noord-Beveland is een (kleine) plattelandsgemeente waarin voldoende voorzieningen zijn. De verhalen die ons bereiken via diverse ondernemers en leden van ondernemersverenigingen zijn wisselend. De financiële steun van de overheid die een groot aantal ondernemers ervaart, is als een pleister om bloedingen te stelpen. Ze helpt vooral bij het verzachten van de vaste lasten op korte termijn. Ook de oprechte steun aan en interesse in de lokale middenstand door onze burgemeester mevrouw Meeuwisse voelt als een warme deken, echter het biedt de ondernemers helaas geen oplossingen of verruimingen binnen het huidige COVID maatregelenpakket.

Het afgelopen zomerseizoen heeft voor een groot aantal ondernemers in zowel de horeca en als de detailhandel nog enige redding gebracht. Toch zijn er vooruitkijkend naar 2022 grote zorgen, met name over het uitblijvende perspectief en de toekomst van een aantal ondernemers in de horeca, detailhandel en dienstverlening.

Ondernemers zijn op dit moment druk bezig met de voorbereidingen voor het komende seizoen zoals werving van personeel, inrichting van bedrijfsvoering en de te maken kosten. Dit alles hangt als een heet hangijzer boven hun hoofd. “Hoe moeten we dit aanpakken? Hoe gaat het worden? Kan ik nog open?” Maar vooral de vraag: wegen de kosten op tegen het aantal bezoekers dat op ons eiland verblijft. Het zijn vragen die bij hen spelen en die wij als lokale VVD begrijpen.

Graag verzoeken wij oog te hebben voor een plattelandsgemeente als Noord-Beveland.

Wij vermoeden dat een kleine gemeente wellicht om een andere Corona aanpak vraagt dan de (vier) grote steden.

De VVD fractie Noord-Beveland respecteert de genomen overheidsbesluiten. Via deze open brief vragen we om aandacht voor een plattelandsgemeente als de onze en met name om duidelijkheid te scheppen in verwachtingen.

De leefbaarheid van onze dorpen is in het geding als er de komende tijd geen perspectief geboden wordt aan al die hardwerkende ondernemers die dag en nacht voor de inwoners van Noord-Beveland en hun toeristen klaar staan.

Middels dit schrijven verzoeken wij u om onze gevoelens te delen tijdens het komende COVID Kamerdebat en ons te informeren over de mogelijke uitkomsten.

Wij vertrouwen erop de Landelijke VVD fractie hiermee van voldoende informatie te hebben voorzien.

Met vriendelijke groet namens Lokale VVD fractie Gemeente Noord-Beveland,

Dirk Hage & Stephan van Belzen,