Steunfonds OZB voor ondernemers Noord-Beveland

KAMPERLAND - Geef ondernemers die hun zaak moesten sluiten door corona een steuntje in de rug. Dat vindt de fractie van BEN in Noord-Beveland. De fractie wil een fonds oprichten van waaruit ondernemers hun onroerendezaakbelasting (OZB) terug kunnen vragen.

,,We hebben hier op het eiland een aantal ondernemers die hun tent al een aantal maanden moeten sluiten”, zegt Mark Faasse van BEN. ,,Wij willen dat die ondernemers voor de maanden dat ze hun zaak moesten sluiten de OZB terug kunnen vragen. Dat tikt voor ondernemers net wat harder aan dan bij particulieren.”

Faasse legt uit dat het voor gemeenten heel lastig is om ondernemers financieel te steunen in deze bijzondere tijd. Wettelijk gezien kunnen die heel erg weinig. In een eerdere fase konden Noord-Bevelandse ondernemers al wel gratis adverteren in het gele krantje. ,,Maar dat doe je om mensen naar je zaak te trekken. Alleen als die dicht is, heeft dat weinig effect.” Hij denkt dat een fonds waar ondernemers een beroep op kunnen doen wel wat steun biedt. Faasse dient donderdag samen met de PvdA en de VVD een motie in tijdens de gemeenteraadsvergadering.

Een Noord-Bevelands steunfonds voor ondernemers komt er niet. Het plan hiervoor van de fracties van BEN, PvdA en VVD heeft het niet gehaald.

Zij wilden een fonds in het leven roepen zodat ondernemers die noodgedwongen dicht zijn door corona, hun ozb terug kunnen vragen. Een meerderheid van de gemeenteraad wilde dit niet omdat ze vrezen dat er dan sprake is van overheidssteun. Daarnaast vrezen fracties voor willekeur omdat ook andere groepen het moeilijk hebben. Zoals de mensen die door corona hun baan kwijt zijn geraakt.