Noord-Beveland krijgt koopzondag

Winkels in Noord-Beveland mogen binnenkort elke zondag open. Dat heeft een meerderheid van de gemeenteraad donderdag bepaald.

NBB, VVD, PvdA, D66 en BEN stemden in met het voorstel om ondernemers totale vrijheid te geven op de zondag. Het CDA stelde voor om eerst het draagvlak onder ondernemers en inwoners te onderzoeken en daarna een ‘bij het eiland passende vorm van zondagsopenstelling’ mogelijk te maken. Daar voelden de andere partijen niets voor.

„Wij denken dat het verruimen van de zondagsopening goed is voor de inwoners, ondernemers en toeristen”, stelde Yvonne van der Maas van NBB. Ze wees er wel op dat kleine winkeliers in de problemen kunnen komen en zich wellicht gedwongen voelen ook open te gaan. Met een tussentijdse evaluatie via de Vereniging Gezamenlijke Ondernemers Noord-Beveland (GON) wil de raad een vinger aan de pols houden.

Het vervolgvoorstel van het CDA voor een beperktere zondagsopenstelling met maximaal veertien koopzondagen per jaar en openingstijden vanaf 13.00 uur redde het eveneens niet. Dat leidde er uiteindelijk toe dat het CDA tegen verruiming van de winkeltijdenverordening stemde. Ook de SGP bracht een tegenstem uit. „De zondag moet uniek blijven”, betoogde fractievoorzitter Cor van de Woestijne. „Niet alleen vanuit een christelijk oogpunt; ieder mens heeft recht op een dag om tot rust te komen.”

Als alle benodigde documenten op tijd binnen zijn, gaat de nieuwe winkeltijdenverordening op 1 juni in. Naast de zondag mogen ondernemers dan ook hun deuren openen op tweede Paasdag, Hemelvaart, tweede Pinksterdag en tweede Kerstdag.