Waar je goed en betaalbaar kunt wonen.

De top vijf speerpunten van de Noord-Bevelandse VVD over het thema bouw & wonen luiden als volgt:

• Om de woningcrisis tegen te gaan dienen er meer woningen gebouwd te worden op Noord-Beveland. Jongeren moeten gestimuleerd worden om op ons eindeloos eiland te blijven wonen. Nieuwe en alternatieve woonvormen worden mogelijk gemaakt waardoor diversiteit ontstaat in het aanbod én in prijs. Het bouwtempo moet omhoog. Door te bouwen is het inwoneraantal over vier jaar gestegen naar 8.250 inwoners waardoor we het verenigingsleven en onze middenstand op pijl weten te houden.

Voor de VVD Noord-Beveland geldt dat de prestatieafspraken welke de woningbouwcorporatie en onze gemeente gemaakt hebben stevig moeten worden nageleefd. Komende jaren zal worden ingezet op modernisering en het energiezuinig maken van huurwoningen. Dit in navolging van de succesvolle projecten in Colijnsplaat en Wissenkerke.

• Passende (zorg)woonvormen zullen moeten worden onderzocht voor het toenemende aantal inwoners dat tijdelijke óf permanent hulp en ondersteuning nodig heeft. De vermaatschappelijking van de zorg, vergrijzing en extramuralisering zijn belangrijke onderwerpen welke de komende jaren vermoedelijk steeds zichtbaarder zullen worden op ons eiland.

• Bij (nieuw)bouwprojecten wordt ingezet op een beweegvriendelijke leefomgeving. Bij het ontwerpen van de infrastructuur moet voldoende rekening gehouden worden met ruimte voor wandelen en fietsen, wat bijdraagt aan een vitale en gezonde woonomgeving. Daarbij is gezorgd voor een goede verbinding tussen de bebouwde omgeving en de groene omgeving.

• Wij streven naar sterke en vitale buurten met een goede balans tussen bewoners, woningen, woonomgeving en voorzieningen. Een omgeving waar mensen zich thuis kunnen voelen.