Veiligheid

De top vijf speerpunten van de Noord-Bevelandse VVD over het thema veiligheid luiden als volgt:

• Het is belangrijk dat de Politie, Brandweer en de Ambulancediensten 24 uur per dag beschikbaar zijn. De hulpdiensten zijn op tijd als je ze nodig hebt, daarbij maakt voor ons niet uit in welk jaargetijde er een beroep gedaan wordt op deze hulpdiensten. We kijken goed naar de strategische plaatsen van onze brandweerkazerne en pleiten voor een stallingsruimte in het hoogseizoen voor een ambulancevoertuig. Ook overige hulpdiensten zijn goed bereik- en benaderbaar.

Aangifte doen kan op het gemeentehuis in Wissenkerke, via internet of via de telefoon. Daarbij kunnen inwoners een beroep doen op onze eigen wijkagent die in bepaalde gevallen op afspraak aan huis komt.

• De politie en buitengewoon opsporingsambtenaren (boa’s) zijn zichtbaar op straat en in al onze dorpskernen. Extra boa’s vergroten de zichtbaarheid van handhaving en bestrijden kleine criminaliteit. Voorafgaand aan het uitschrijven van een bon krijgen inwoners de gelegenheid om het probleem of incident eerst op te lossen, tenzij er een zeer gevaarlijke situatie ontstaat en beboeting noodzakelijk geacht wordt. De kosten van handhaving worden zoveel mogelijk verhaald op diegenen die het veroorzaken.

• We vinden het normaal dat je met je handen van andermans spullen afblijft. Geweld is helemaal uit den boze. Zeker tegen onze hulpverleners en anderen die zich voor de publieke zaak inzetten. Deze horen ongestoord hun werk te kunnen doen. Hufters die dit wel doen pakken we hard aan. Iedereen kan bijdragen aan de veiligheid in de buurt.

Onze wijkagenten die de buurt goed kennen voegen daar iets extra’s aan toe. De gemeente stimuleert de oprichting van buurtpreventieverenigingen en WhatsApp-groepen. Inwoners en wijkagenten werken daarbij samen om informatie met elkaar te delen.

De gemeente zet samen met de politie in om vermeende drugsactiviteiten op ons eiland de kop in te drukken. Onderzoeken laten zien dat Noord-Beveland hoog scoort op activiteiten gerelateerd aan drugs. De drank- en drugsproblematiek onder stadsjeugd is al jaren in beeld. Inmiddels is duidelijk dat de situatie op het platteland niet rooskleuriger is, dat baart ons ook op Noord-Beveland grote zorgen. Preventieve voorlichtingen op scholen door hulpverleningsorganisaties moeten een bijdrage leveren aan het feit dat het niet normaal is om drugs te gebruiken. Naast het gebruik onder jongeren maakt de lokale VVD zich ook grote zorgen over de toenemende aantal drugslabs in Zeeland. Drugscriminelen azen op boeren in geldnood. Ze richten het vizier op boerderijen met bijvoorbeeld leegstaande en vervallen gebouwen.

Daarnaast schromen criminelen ook niet om een vakantiewoning te gebruiken om hun producten te produceren met levensgevaarlijke situaties als gevolg. Ook hiervoor vraagt de lokale VVD aandacht en samenwerking met (agrarische) ondernemers om dit soort gevallen te voorkomen.