Leefbaarheid

De top vijf speerpunten van de Noord-Bevelandse VVD over het thema (openbaar) groen luiden als volgt:

• We zorgen voor voldoende groene plekken met bomen, planten, akkerranden en bloembakken. Een stenen omgeving is snel opgefleurd met vergroening, een struik of plantenbak. Zo zorgen we voor een omgeving die klimaatbestendiger gaat worden.

Bij het onderhoud van groen werken we zoveel mogelijk samen met inwoners, initiatieven van onze eilandbewoners, dorpsraden, basisscholen en landelijke organisaties om de eigen straat of buurt te ‘vergroenen’ en deze ook goed te onderhouden. Jaarlijks stimuleren we dit soort initiatieven. Ook vinden we het belangrijk dat er financiële impulsen beschikbaar zijn vanuit de gemeente om samen het groene hart in onze wijken te versterken.

• De gemeente zoekt de samenwerking op met waterschappen om wateroverlast te helpen verminderen en maatregelen te nemen om gevolgen van hitte en droogte op te vangen. De opslag van zoet water is daarbij van belang om in tijde van (langdurige) droogte goede waterbuffers in te kunnen zetten.

• Niet alleen voor mensen maar ook voor dieren is Noord-Beveland een prima leefomgeving. Onze gemeente faciliteert hierin. De VVD is voor het afschaffen van de hondenbelasting. Lang niet alle gemeenten kennen deze vorm van belasting- 193 van de 352 gemeenten - en bovendien zijn er grote verschillen tussen gemeenten. Wel vragen wij hondenbezitters met klem om de uitwerpselen zelf op te ruimen.

Noord-Beveland start een duurzaamheidscampagne waarbij jaarlijks gratis regentonnen worden verstrekt aan inwoners om regenwater op te vangen en het riool daarmee te ontlasten.