Cultuur

Met culturele voorzieningen voor alle leeftijden…

De top vijf speerpunten van de Noord-Bevelandse VVD over het thema cultuur luiden als volgt:

• De Noord-Bevelandse VVD is trots op het brede cultuuraanbod wat onze gemeente kent. Van onze drie muziekverenigingen, het NUT tot kunstroutes, beeldende kunstenaars, kunstschilders en festivals, het geeft kleur aan ons eiland. Om te zorgen voor een actief cultuurbeleid wil de VVD dat er een cultuurplatform met vertegenwoordigers vanuit de culturele sector wordt opgericht. De makers van kunst en cultuur dragen samen zorg voor nieuwe plannen over de periode van vier jaar. Het cultuuraanbod wordt voorgelegd aan het college van burgemeester en wethouders en periodiek geëvalueerd.

Wij vinden het belangrijk om ons cultureel erfgoed te koesteren. Daarbij horen ook cultuurhistorische evenementen zoals bijvoorbeeld de Sinterklaasintocht. Onderlinge samenwerkingen tussen ondernemingsverenigingen, scholen en dorpsraden stimuleren we zodat een eilandelijke intocht tot de mogelijkheden behoort.

• Op ons eiland worden evenementen georganiseerd en zijn er culturele voorzieningen voor alle leeftijden. Het cultureel erfgoed van onze gemeente mag gezien worden en is ook een uithangbord voor bezoekers aan ons eindeloze eiland. Onze gemeente draagt dit met trots uit en stimuleert nieuwe initiatieven.

• Subsidies voor culturele voorzieningen worden niet verder uitgekleed. Natuurlijk zoeken verenigingen en stichtingen zelf actief naar nieuwe financieringsvormen, maar onze gemeente spreekt ook haar onvoorwaardelijke (financiële) steun uit. Daarbij kunnen verenigingen en stichtingen op een eenvoudige manier hun evenementenvergunning aanvragen zonder terecht te komen in een web van onduidelijke en onnodige regelgeving.

Noord-Beveland steunt projecten waarbij de verbindingen worden gelegd tussen diverse partijen. Als voorbeeld noemt de VVD daarbij het muziekproject “Heel het Eiland Speelt” waarin samenwerking tussen muziekschool, basisonderwijs én muziekverenigingen gezamenlijk zorg dragen voor cultuureducatie. Voor dergelijke projecten krijgt de Noord-Bevelandse VVD de handen snel op elkaar. Daarnaast ziet de VVD ook kansen en uitdagingen om andere vormen van kunst in contact te brengen met onze basisscholen. Kunst doet een beroep op creativiteit en is daarin uniek. Het kijken naar kunst brengt veel teweeg in het brein van kinderen en de fantasie wordt daarmee geprikkeld.